was successfully added to your cart.

Winkelmand

Hoe mag je foto’s van anderen gebruiken volgens de regels?

By mei 6, 2020Blog
wendy_studiozinnig beeldrecht.

 Fotos; het een instagram foto gebruiken/reposten, van Pinterest, foto’s op je webshop plaatsen?

2000 euro boete voor fotogebruik?!!! Dat kreeg een vriend die voor zijn site met gitaarlessen studenten zijn site liet maken. Zij vonden een leuke detailfoto van een gitaar op internet en plaatsten deze. 

Zelf kreeg ik  woorden met een mevrouw die in een grote ( 10.000 leden) Facebook groep mijn Instagram en blogfoto’s veelvuldig bleek te gebruiken zonder credits naar mij en ondanks mijn vriendelijk vragen of mijn naam te vermelden ( nee, dat was reclame zei ze) of ze dan te verwijderen. Ze had de foto’s gevonden. Op internet. Wat in mijn geval te traceren was, voorheen heb ik geblogd voor een mooie woonsite, daar gaf ze dan de naam van. Wat nog steeds niet genoeg is, het gaat om de maker. Verwijderen of credits geven heeft ze vast nog niet gedaan tot de dag van vandaag!

Toen dacht ik, laat maar, al dat negatieve. Maar zo werkt het niet. Het hoort gewoon niet zo en toch zie ik het dagelijks.

 In mijn geval wordt al meer dan twee weken mijn foto gebruikt door een energiemaatschappij onder een andere naam op FB en instagram met gesponsorde posts, waar jij dan met het invullen van een enquête ‘kans kan maken op 150,- voor de Intratuin’, maar je in werkelijkheid in iets anders terechtkomt. Ik wist hier niets van. Dit is complex doordat het geen rechtstreeks te benaderen bedrijf is. Dus ik heb nu advies gevraagd bij experts en hoop dat ze erachter komen en dan mogen ze me betalen. Want dat is een nou voorbeeld van inbreuk op auteursrecht. Met dat geld ga ik dan hulp vragen om mijn online materiaal beter te kunnen beschermen, want ik word er oprecht verdrietig van. 

 Monique van het account @huisindebocht vond een hele reeks (!) van haar foto’s terug op een gesponsorde post op instagram van een onbekend keukenbedrijf waarin ze las dat “John en Danielle’ blij waren met hun nieuwe keuken! Na checken bij haar man Erwin bleek deze ook van niks te weten! Na een berichtje van haar is het verwijderd.  Dit is heel aardig van haar, volgende keer kan ze juridische stappen ondernemen, nu ben ik daar zelf geen expert in, dan verwijs ik je ook naar Charlottes law hoe je dat aanpakt.

En net als ikzelf is die leuke Monique naast haar werk in de mode ook altijd bezig met hun mooie huis, foto’s maken en stylen en niet met juridische dingen, dus je denkt vaak, o laat maar omdat je niet weet wat je op zo’n moment moet doen.

Beter zijn we samen in hangmat-hangen trouwens, zoals bij ons in de tuin vorig jaar! Op de foto zie je het wij dat nailen,  Monique, ze hadden ook de tweede foto van deze serie kunnen gebruiken voor trampolinepromo 😉

 

Op de foto zie je dat ik haar getagd heb in de foto en met een klikbare naamlink genoemd onder de foto. Én gevraagd of ik beide foto’s op mijn feed mocht gebruiken.

Regel 1 : Vraag aan de maker of het mag.

Weet jij hoe en of je zomaar foto’s mag gebruiken voor je eigen site, insta of ander platform?

Lastig om een kop voor dit stukje te bedenken die iedereen meteen begrijpt, er is zoveel onduidelijkheid over. Het geldt voor instagram, Facebook, Pinterest, websites dat er allerlei regels zijn. 

Nu ben ik zeker geen expert, wel kan ik mijn geleerde dingen met jullie delen.

Ga ervan uit dat je een gevonden foto op internet NOOIT mag gebruiken voor je eigen kanalen zonder toestemming van de maker. Copyright hoef je dus niet aan te vragen, als jij op je site of je instagram een foto post door jezelf gemaakt, IS DEZE VAN JOU!

Basis:

Er rust auteursrecht op de foto. Dat is het recht van iemand die iets heeft gemaakt om zelf te bepalen wat hiermee mag gebeuren. Dat kan een foto, tekst, of ander beeld zijn. Vandaar dat je altijd toestemming moet vragen aan de maker of je die foto mag gebruiken. Waar dan ook voor.

 En natuurlijk mag je voor je eigen gebruik wel zo’n foto gebruiken.  Je maakt bijvoorbeeld een moodbord op papier voor je nieuwe huis en je gebruikt mooie foto’s uit magazines. Dat moodbord staat in je huis en misschien neem je deze nog mee onder de arm naar de winkel. Niets aan de hand.

  1. “Ik gebruik de gevonden foto alleen op mijn eigen afgesloten instagram account, dan mag dat toch?
  2. Op je instagram een Pinterest foto gebruiken met vermelding: bron Pinterest. 
  3. ”Ik noem de naam toch van de maker onder mijn geplaatste instagram foto. Zonder @ voor de naam. Het is toch een eer dat ik dat doe voor diegene!”
  4. “In mijn webshop verkoop ik een product dat bij een ander op instagram zo mooi in de foto staat. Ik bewerk de foto’s met een filter en zet deze als referentie bij mijn product in mijn webshop. Dan is het toch een beetje van mij..
  5. Je hebt ooit een samenwerking gedaan met een bedrijf wat vervolgens onbeperkt jouw foto/foto’s  blijft gebruiken zonder tag in de foto en een naamsvermelding met @jenaam eronder. 

Antwoord op 1 2, 2 en 4: Mag allemaal NIET!

  1. Auteursrecht, vraag degene of het mag en vertel waar je het voor gebruikt.
  2. 2 Pinterest is om binnen Pinterest te pinnen, niet voor gebruik erbuiten! Je riskeert echt hoge boetes en het is zo onaardig!
  3. Kijk in Bio/profiel van de instagrammer wat zijn of haar regels zijn, vraag toestemming  of volg de regels die hij of zij aangeeft. In mijn geval wil ik dat iedereen mijn naam tag IN de foto gebruikt én @wendy_studiozinnig in de tekst vermeldt. Ook na samenwerkingen blijft namelijk de foto van mij.  Over pinnen kan ik je nog meer vrtelenn, allen kan @Jody Hagedoorn als Pinterest expert duizend keer beter. Je kan bij haar zelf of met je bedrijf ook cursussen volgen hierover.  Spreek tau streng tegen zichzelf: ik moet na mijn cursus an haar ook nodig aan de slag ermee. Want ook op Pinterest kan je me vinden:
  4. Dit lijkt streng maar zo niet dan raakt je beeld inderdaad zwervend omdat niet iedereen zo goed is in instagram en dit dus soms niet ziet.
  5. Veel bedrijven gebruiken na een samenwerking onbeperkt de foto’s op hun instagram, Facebook en website. Tenzij je dit in overeenstemming hebt gedaan is dit wel heel gemakkelijk om gratis aan fotomateriaal te komen voor dat bedrijf. Die vervolgens met jouw gamaakte content geld verdiend waar jij niets van terugziet.  Spreek dit dus ook af als je een samenwerking aangaat. Het is niet een kwestie van eer. Ook dit zijn zakelijke deals.  Er zit veel liefde en tijd in. Voor een gemiddelde foto kan je zomaar tussen een half uur of soms wel twee, drie uur bezig zijn, voorbereiding, styling, nabewerking etc.`

 Wat wel mag: 

Embedden: content of een foto insluiten in iets,, waardoor je linkt naar de bron waar je het vond.

 Op https://www.charlotteslaw.nl  je hier enorm veel informatie over vinden, advies aanvragen, gesprekken boeken en ze schrijft echt superduidelijk over dit soort rechtszaken en regels. Charlotte wordt de ‘social media jurist van Nederland’ genoemd.

Reposten/ een anders tot gebruiken: Vragen en taggen in de foto. Als je alleen de naam noemt, ziet een ander dat niet.  Het is juist leuk als een ander account je foto ‘ eerlijk’ en volgens de regels deelt, jij kan dat account weer delen in je stories of op je feed. EN ja, wat de luxe is, of wat ik echt te gek vond dat dat eindelijk kon bij 10.000 volgers is dat je ook een weblinkje in de swipe-up kan zetten.

Dus kan je ook  je lezer het linkje van het onderwerp wat je wilt vertellen doorgeven!.

Nu kan je op het rechter tekentje gaan staan boven je instagram overzicht, daarin vindt je alle reposts terug die je getagd hebben in de foto. Jij kan diegene weer bedankten door hetzelfde te doen, zo ben je sociaal en kan je samen groeien. Want veel publiek is altijd leuk toch?

 Nou, afsluiten met iets veel leukers, het kan ook anders: Nadat ik vorig jaar gevraagd was of er een foto van mijn tuin gebruikt mocht worden, had ik dit jaar de eer dat ze het weer vroegen en zo ligt onze muze Labradordame Harley te shinen op de voorkant van een magazines ‘Imagine’ van Wienerberger Nederland  over keramische tuinbestrating.  In een grote oplage liggen deze bij bestratingsbedrijven en showrooms. Vind ik leuk, ook omdat onze hele dorpsstraat net wordt vernieuwd, van asfalt naar charmante klinkers. En zag ik dat dit ook Wienerberger is! De foto is netjes gekocht door het reclamebureau en wordt alleen hiervoor gebruikt. met naamsvermelding.

Zo kan het ook.

 Heb jij ook dingen op dit vlak meegemaakt en heb je tips, die zijn hieronder heel welkom, dan kunnen we elkaar helpen, goed idee?

Wendy

Author Wendy

More posts by Wendy

Leave a Reply